۱۳۸۷ خرداد ۲۸, سه‌شنبه

قانون مجازات ما "ناموس پرست" است

در روزنامه اعتماد (26/3/87 ) خبری رو خواندم که ، با خواندنش نمیدانم چه احساسی دارم ، ولی میدانم یکی از آنها خشم است که سراسر وجودم را فرا گرفته . نه اینکه این اولین مورد باشد و نه اینکه آخرین مورد هم باشد . قتل ناموسی چیزیست که در کشورهای به ظاهر مسلمان و سنتی به وفور دیده میشود . قتلی که تنها انگیزه اش این است که مثلا جلوی آبروریزی خانوداگی گرفته شود . در این نوع قتلها عمدتا پدر یا برادر به بهانه لکه دار شدن آبروی خانوادگی، تلاش میکنند تا این لکه ننگ را از دامان خانواده پاک کنند. گویی جنس مونث در اینگونه خانواده ها خود به خود عامل بالقوه ننگ در خانواده است و جنس مذکر در همین خانواده تنها بدنبال کوچکترین بهانه ای برای پاک کردن این لکه ننگ و برگرداندن آبروی خانواده است !!! البته در جهل و بی فرهنگی چنین خانواده هایی شکی نیست و و بر همگان مشخص است که فضای حاکم بر چنین خانواده هایی فضایی ناسالم و سرشار از عقده مردسالاری بوده. ولی چیزی که باعث تعجب و حیرت است اینکه دادگاه رسیدگی کننده به اینگونه پرونده ها تنها بخاطر اینکه اولیای دم آن لکه ننگ!! بخت برگشته شکایتی از قاتل ندارند و در مواردی احتمالا به خود میبالند که چنین مرد غیرتمندی در خانواده شان پیدا شده که آبروی نداشته شان را به آنها بازگردانده ، از جرم شخص خاطی به سادگی میگذرد و جرم فقط از جنبه عمومی قابل پیگیری مییباشد که آن هم بعد از پرداخت مقداری پول به حساب دولت همه چیز به خوبی و خوشی تمام میشود .
"به گزارش ايسکانيوز پس از اعترافات مرتضي وي در حالي بازداشت شد که اولياي دم مرجان اعلام کرده اند هيچ شکايتي از پسرشان ندارند و به اين ترتيب متهم فقط از جنبه عمومي جرم محاکمه خواهد شد."
آیا با وجود چنین عدالتی!! که قاتل را بحال خود میگذارد تنها به دلیل اینکه از بستگان درجه یک مقتول بوده و حق را به او دادن که میتوند لکه ننگ !! را در هر شرایطی پاک کند ، میتوان انتظار داشت که در فرداهایی مرد غیرتمند دیگری پیدا نشود که بخواهد آبرو را با کشتن فردی از خانواده اش به خوانواده اش بازگرداند. آیا او مجازاتی را علیه نفر قبل دیده است که وقتی به حافظه اش مراجعه میکند به خاطر بیاورد که اگر من چنین کاری بکنم چنین سرنوشت شومی در انتطار من است . وقتی او میداند که در قانون این مملکت بخاطر قتل ناموسی مجازاتی انتظارش را نمیکشد ، چرا باید برای بازگرداندن آبروی خانواده اش !! لحظه ای درنگ کند . او که مرد غیرتمندیست تقصیری ندارد ، چون از کودکی به او یاد داده اند که تو مردی و مرد یعنی غیرت ، یعنی ناموس پرستی ، یعنی اینکه تو میتوانی بر وجود جنس مونث در خانواده ات حکمرانی کنی. به او یاد داده اند که تویی که باید مراقب خواهر و مادرت باشی که خطا نکنند . به او یاد داده اند که آبروی تو یعنی خواهر و مادرت (گویی خود چیزی برای عرضه کردن به جامعه ندارد) . به اوکه مرد غیرتمندیست یاد داده اند که کوچکترین خطای خواهر و مادر و تو چندین برابر به پای تو نوشته میشود. ا او که اکنون مرد غیرتمندیست مرد بودن خود را برابر با، با غیرت بودن خود میداند و اکنون باید به او حق داد که تمام حواس و قسمت عمده انرژی خود را صرف نگهداری از ناموس و غیرت خود بکند . او اکنون مسولیت سنگینی را بر دوش خود احساس میکند و چنین تصور میکند که وظیفه خطیر و سنگینی از طرف خانواده بر دوش او گذاشته شده است. وقتی خود را در چنین شرایط حساسی میبیند (قبول کنید که بار مسوولیت بار سنگینیست) طبعا انتظار دارد که کسانی که او وظیفه نگهداری از آنها را بر عهده دارد (بخوانید ناموس ) از او حرف شنوی تام داشته باشند. در اینجا دیگر تصور کردنش چندان مشکل نیست که وقتی ناموس !! از فرمان مرد غیرتمند نه تنها سرپیچی میکند بلکه به غیرت او هم صدمه میزند ، چه جنونی بر مرد غیرتمند سلطه میابد . میتوان تصور کرد که خون جلوی چشمانش را میگیرد. در چنین شرایطی دیگر انتظار منطقی بودن از چنین شخصی خود بی منطقیست.
تنها چیزی که در چنین شرایطی میتواند درجلوی چنین مرد غیرتمندی را بگیرد که از واکنش جنون امیز او جلوگیری کند، حرکتی مقابله به مثل است که به او یاد آوری کند که در صورت دست زدن به عمل جنون آمیز آبرویی را که اینقدر برایش مهم است به کلی از دست میدهد . باید بداند که قانون مملکت آبروی او را میبرد و او را چنان رسوا میکند که آرزوی مرگ کند. باید بداند که متناسب با عملش برخوردی قاطع و خشن از جانب قانون انتظارش را میکشد . او که از رسوایی و آبروریزی میترسد باید بداند که در صورت قتل به بهانه ناموس پرستی بی آبرویی انتظارش را میکشد .
ولی افسوس و هزاران بار افسوس که چنین قوانینی نداریم . قانون این مملکت نه تنها مرد غیرتمند را مجازات نمیکند بلکه تضمین میکند که آبرویش را نریزد و به او آسیبی نرساند. این قانون او را در انجام چنین کاری محق میداند.
من با جزییات قانون مجازات اسلامی به طور دقیق و تخصصی آشنایی ندارم ولی آنچه که از شواهد بر می آید این است که این قانون " ناومس پرست " است . پس وای به به حال ما که قانونی که قرار است عدالت را برای ما اجرا کند خود " ناموس پرست و غیرتی " است .
به نظر شما باید برای مقابله با جنین قوانین ظالمانه ای چه کرد ؟

۸ نظر:

  1. این که آن مرد مجازات نمی شود به دلیل این است شاکی خصوصی ندارد به عبارت دیگر اگز ولی دم تقاضای قصاص می کرد به آن رسیدگی می شد و در صورت اثبات جرم و عدم بخشش به مجازات می رسید تقریباً در تمامی موارد که حکم به قصاص می شود چنین است نه تنها در مورد مسائل ناموسی. اما باید تدابیری اندیشید همان طور که شما گفتید که در این موارد قانون از جنبه عمومی سهل گیر و یا ساکت نباشد. قانون باید در مثل این موارد مرهمی بر احساسات جریحه دار شده جامعه و دست کم اکثریت جامعه باشد.

    پاسخحذف
  2. پس بشین قانون مجازات اسلامی رو بخون، حسابی میری توی سکرات!!!
    اما از شوخی گذشته، مسئله کاملن فرهنگیه و باید کاری برای مردم کرد و بعد از اون قوانین رو تغییر داد، غیر از این راهی نداره.

    پاسخحذف
  3. دهن مون تا قیام قایمت باید سرویس شه مثل اینکه!!!

    پاسخحذف
  4. سلام عزیز جان
    برای گذاشتن شکلک میتونی بری تواین وبلاگ:http://www.elija.blogfa.com/ یا تو این سایت:http://pic4ever.com/
    روی هر شکلکی که میخوای رایت کلیک کن، کپی رو بزن بعد هر جا که میخوای تو وبلاگت پیستش کن.از لطفت نسبت به وبلاگم هم ممنونم

    پاسخحذف
  5. آقا حجت آدرس ميلم اينه:
    sal_sal_29@yahoo.com
    آدرس ميلتون چيه بدهيد تا ميل بزنم.

    پاسخحذف
  6. براتون ميل فرستادم

    پاسخحذف
  7. تو وبلاگ زهرا hb پدرام یه مطلبی برات گذاشته . جالبه و بامزه بخون

    پاسخحذف
  8. از وبلاگ دیگری به وبلاگت لینک شدم . خوشحال میشم به وبلاگ ما هم سری بزنید . با تبادل لینک موافقی ؟

    http://IT.blogfa.com

    پاسخحذف

 
موج سبز