۱۳۸۷ تیر ۲۸, جمعه

نقدی بر سریال "ترانه مادری"


تازگیها یه سریالی داره به عنوان یه سریال 90 قسمتی از شبکه 3 سیما پخش میشه به عنوان " ترانه مادری " . ظاهرا بعد از سریال "نرگس " شبکه 3 سیما باز هم هوس کرده که مردم رو یه 70-80 شب دیگه بزاره سر کار و یه فیلم مزخرف دیگه از همون دست سریال نرگس به خورد مردم بده . راستی کسی آخرش فهمید که سریال نرگس چه ربطی به انرژی هسته ای داشت ؟ !!! بگذریم این سریال اینقدر مزخرف بود و سوتی داشت که اگر بخواهیم یکی یکی بشماریم یه طومار طولانی میشه. فایده ای هم نداره دیگه .

و اما این سریال " ترانه مادری " دیگه آخر شاهکاره . ظاهرا ماجرای یه پسر مامانیه که دانشگاه قبول میشه و میاد تهران . (هنوز من نتونستم کشف کنم که این فیلم در محیط کدوم یکی از دانشگاههای تهران فیلم برداری شده ) . خلاصه این پسر پاستوریزه قصه ما میاد تهران و چشم و گوشش کم کم باز میشه و یه گناه کبیره مرتکب میشه . عاشق میشه !!!!!!!!!!!!!!!! به این تعداد علامت تعجب دقت کنید که وافعا لازم بود . چون کارگردان و نویسنده این سریال دقیقا به همین مفدار تعجب میکنن که این پسرک وقتی وارد دانشگاه میشه با دختر خانمی حرف میزنه و بهش دل میبنده . چنان این رویداد براشون عجیب و غیر قابل باوره که تا اینجای کار قصه رو حول عاشق شدن این پسرک نوشتن . این نویسنده نمیدونم بر چه اساسی به خودش اجازه میده که قصه رو طوری بنویسه که نشون بده در فضای کلاس دانشگاه هر کسی به خودش اجازه میده که این پسر و معشوقش رو به استهزاء بگیره و هر متلکی دلشون خواست بارش کنند . حتی اینقدر این سریال مسخرست که نشون میده یکی از همکلاسیهای این پسر به خودش اجازه میده که بدون اجازه دست در کیف پسر قصه ما بکنه و هدیه ای رو که خریده بوده (برای دختر مورد نظر) دربیاره و به تخته کلاسشون بچسبونه بعنوان تحقیر همکلاسیش .

جالبتر اینجاست که در این فیلم طوری نشون داده شده که اون دختر مورد نظر هم سر کلاس حضور داره ولی هیچ عکس العملی نشون نمیده . و باز هم جالبتر اینه که در قصه این فیام نشون داده میشه که پسرک عاشق پیشه وقتی وارد کلاس میشه و صحنه رو میبینه به جای اینکه در مقام شاکی باشه که بدون اجازه به کیفش دست زدن و اسرارش رو به نمایش عموم گذاشتن ناگهان جای خودش رو به متهم قصه میده و اصلا هم معلوم نیست چرا ؟ حالا سوال اینجاست که چرا این داستان طوری نوشته شده که برای پسرک ما جای دفاع مشروعی رو در نظر نگرفته . و اما مسخره ترین قسمت ماجرا جاییه که وقتی پسرک با همکلاسیش در حیاط دانشگاه درگیر میشه (و البته باز هم سرکوفت میخوره بخاطر عاشف پیشگیش!!!! ) و ضربه ای به دماغ همکلاسیش میزنه . یکدفعه پلیس وارد ماجرا میشه و افسر نیروی انتظامی وارد میشه، پسرک رو دستگیر میکنن و میبرن میندازن زندان و... حالا هر کسی از اول در جریان ماجرا نباشه واقعا فکر میکنه که این وسط یه قتلی چیزی رخ داده که نیری انتظامی به این شکل قاطعانه برخورد میکنه. واقعا من نمیدونم کجای مملکت ما اینجوریه که بخاطر یه دماغ خون اومدن پلیس خبر میکنن و دستگیری و زندان و... اونم پلیس در محیط دانشگاه !!!!!!!!!

من تنها فرضیه ای که میتونم مطرح کنم اینه که کارگردان و نویسنده این سریال نه تنها در عمرشون دانشگاه نرفتن بلکه محیط دانشگاه و کلاس درس رو هم تا حالا ندیدن . (چون یه سری روابط مسخره دیگه هم در سر کلاس درس نشون میدن که گفتنش واقعا خجالت آوره) یا شاید هم این حضرات در آمریکا درس میخوندن، چون تا اونجایی که من میدونم و سراغ دارم محیط کلاسهای دانشگاه اصلا و ابدا به این شکلی نیست که نشون داده میشه.

هنوز هم باید منتظر بود تا ببینیم تا انتهای کار باز چه شاهکارهایی خلق میشه .

۵ نظر:

  1. با دیدن همچین سریالهایی که محیط دانشگاه رو نشون می ده گاهی فکر می کنم یا کارگردان و تهیه کننده ها دانشگاهی نبودن یا دانشگاهی که ما بودیم فرق داشته

    پاسخحذف
  2. عزیزم خودت رو ناراحت نکن. این اولین باری نیست که تلوزیون ایران از این فیلم های آبکی پخش میکنه.
    من تلوزیون خیلی کم نگاه میکنم. به جزء سریال های مهران مدیری تا به حال از سریال دیگری که ساخت صدا و سیما بوده باشه خوشم نیومده.

    پاسخحذف
  3. در این روزهای بی حس و حال و ملال آور، روز پنجشنبه قرار است همراه با مسعود کیمیایی بشینیم و فیلم گوزن ها را ببینیم.
    اگر در این گرمای تابستان حال و حوصله تماشای فیلم همراه با کارگردان آن را داری می توانی ساعت 17، همراه دوستانت به این آدرس مراجعه کنی:
    خیابان سمیه، بین ویلا و سپهبد قرنی، پلاک 180، سالن اجتماعات

    فکر می کنی چند سال یک بار این امکان پیش بیاید که بتوان یک فیلم ساخته شده قبل از انقلاب را همراه کارگردان آن در اکران عمومی دید؟ اکران گوزنها در حضور کیمیایی را به دوستان عشق فیلمت اطلاع بده!

    پاسخحذف
  4. من نمیدونم واقعا چرا هر کی از مامانش قهر میکنه میاد فیلم و سریال ها رو نقد میکنه ؟؟؟
    اگه شما پیشنهاد بهتری دارید و فیلمنامه خوبی دارید ارائه بدید .

    پاسخحذف
  5. آقای هادی عزیز
    من ادعایی نکردم که فیلنامه نویسم . ولی خب در حد خودم میفهمم که فیلم خوب چیه و فیلم بد چیه . من فقط طبق تجربیات خودم در دانشگاه و ... میدونم که نه این فضای ترسیم شده فضای دانشگاه واقعیه و نه اون پلیس بازی در دانشگاه.

    پاسخحذف

 
موج سبز